×

Finlandsinstitutet söker en strategisk kommunikatör

Categories
Nyheter

Strategisk kommunikatör med en doer-attityd till Finlandsinstitutet

Stiftelsen Finlands kulturinstitut i Sverige har tre huvuduppgifter: sprida kännedom om Finlands kultur och samhällsliv, främja den sverigefinländska kulturen och arbeta för kulturell växelverkan mellan Sverige och Finland och ländernas samhällsliv.

Vi är ett av 17 finländska kultur- och vetenskapsinstitut i världen, vars engagerade medarbetare dagligen jobbar för att sprida samtida finländsk kultur, främja kultur- och forskningsutbytet samt väcka både den breda publikens och forskningsvärldens intresse för finländsk samtidsdebatt, historia, politik och ekonomi. Därtill har Finlandsinstitutet i Stockholm en livlig och mångsidig programverksamhet samt tillhandahåller resursbibliotek för det nationella minoritetsspråket finska på uppdrag av Kungliga biblioteket.

Nu när vår långtida och uppskattade kommunikatör Auli ska gå i pension, letar vi efter vår nästa kommunikatör som ska hjälpa oss att ta bilden av Finlands kultur och samhällsliv och sverigefinländsk kultur till nästa nivå.

Rollen:

Som kommunikatör på Finlandsinstitutet, har du det övergripande ansvaret för institutets varumärke samt ett helhetsansvar för institutets kommunikation och marknadsföring. Du kommer även att utveckla vår kommunikation för att hitta nya sätt och nya kanaler att nå våra målgrupper, etablera ny kommunikationskultur i hela organisationen samt hitta nya, spännande och intressanta sätt att kommunicera finsk kultur och samhällsliv i Sverige.

I rollen ingår även att:

  • Utarbeta kommunikationsstrategier med tydliga mål för våra olika verksamhetsområden
  • Hantera, bearbeta och utveckla institutets kontakter med media
  • Ge stöd och råd till övriga medarbetare när det gäller kommunikation
  • Vara innehålls- och publiceringsansvarig för institutets nyhetsbrev, hemsida och närvaro i sociala medier samt handleda och arbetsleda institutets praktikanter i detta arbete
  • Utarbeta annonser och ansvara för marknadsföringsmaterial om institutets verksamhet
  • Utveckla samt kreativt bearbeta institutets målgruppstänkande och riktad marknadsföring
  • Aktivt delta i planeringen av institutets programverksamhet

Då denna roll är både strategisk och operativ, behöver du gilla att kavla upp ärmarna och vara en doer – vi är en liten organisation där alla bidrar och hjälper till. Vi önskar att du kan börja i mitten av december 2021.

Kvalifikationer:

För att lyckas i denna roll, behöver du ha följande egenskaper och erfarenheter:

  • Relevant akademisk utbildning samt flera års arbetslivserfarenhet från kommunikation och/eller journalistik
  • Strategisk blick för kommunikation med stor erfarenhet från strategiskt målgruppsarbete
  • Kreativitet, och förmåga att omsätta kreativiteten i strategiska planer med tydliga mål för de olika verksamhetsområdena
  • Flytande i tal och skrift både på finska och svenska
  • God förståelse om finskt och svenskt samhälls- och kulturliv
  • Erfarenhet av grafisk formgivning och kunskaper inom program som Photoshop, Illustrator eller InDesign
  • Erfarenhet av publiceringsverktyg, t.ex. WordPress
  • God kännedom om marknadsföring på sociala medier
  • God stilist – du är van att skriva och anpassa budskap för olika kanaler
  • Erfarenhet från roller inom marknadsföring är meriterande
     

Som person är du utåtriktad, gillar att nätverka och är en teamspelare. Du trivs också att tala inför folk och är kommunikativ i ditt arbetssätt.

Som arbetsplats:

För oss som jobbar här, är syftet med verksamheten en hjärtefråga. Hos oss har du hela tiden ena foten i Finland och den andra i Sverige. I dagsläget är vi ca 12 personer med någon form av koppling till Finland, inte minst via språket då alla hos oss är tvåspråkiga.

Du kommer tillsammans med engagerade kollegor att få chansen att påverka bilden av Finland och finskhet i Sverige. Vårt uppdrag är uppskattat av såväl kollegor som besökare, och du kommer ha stor möjlighet att utveckla innehållet av uppdraget i denna roll.

Det här är en arbetsplats där du kan kombinera arbete och privat-/familjeliv på ett balanserat sätt och vi tillämpar självklart både flextid och distansarbete enligt behov. Lön enligt överenskommelse, vi har dessutom kollektivavtal och erbjuder ett skattepliktigt måltidstillägg samt skattefritt friskvårdsbidrag och kulturpeng.

Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning, ser vi gärna manliga sökanden till den här tjänsten. För att spegla mångfalden i vårt samhälle, ser vi också gärna sökande med olika etnisk bakgrund.

Vi sitter centralt i Finlandsinstitutets vackra hus på Snickarbacken 2-4. Huset är byggt 1896 och omfattar sex våningar, varav två under gatuplanet. I huset finns Finlandsinstitutets lokaler, bibliotek, läsesal, utställningslokal/galleri samt i anslutning till receptionen en vinterträdgård.

Ansökan:

Sista ansökningsdag är 27 augusti 2021.

Frågor om tjänsten besvaras på telefon under v 33 av programchef Jaana Vikman 08-545 212 14 och institutets direktör Anders Eriksson 08-545 212 01.

Skicka din ansökan till hr@finlandsinstitutet.se och markera ämnesraden med Ansökan.

Vi går igenom ansökningarna efter sista ansökningsdatum.