Tid: Torsdag 11 februari 2021, kl. 14.00-15.00
Plats: Webbinariet sänds via Zoom.
Språk: Engelska
Information: Jaana Vikman, jaana.vikman@finlandsinstitutet.se
Scroll down for English.
”Vem är design till för? – Om mångfald som affärsstrategi”
Med en åldrande befolkning ökar behovet av varor och tjänster som är designade med tillgänglighet i fokus. Samma gäller människor med olika slags funktionsvariationer, eller kläddesign för olika typer av kroppar. Tillgänglig eller inkluderande design utgår från mångfalden hos användarna. Genom att ta hänsyn till olika förmågor och behov görs produkter och omgivningar tillgängliga för så många som möjligt.
Företag är ofta medvetna om vikten av mångfald inom sin personalstyrka eller att skapa en öppen och välkomnande arbetsmiljö. Men hur möter företagen konsumenternas olika behov i sin produktdesign? Vad krävs för att företag ska se inkluderande design och mångfald som en affärsfördel? Och vilket ansvar har själva designern för att ha en inkluderande inställning till produktdesign?
Välkommen på ett webbinarium som ställer frågan vem är design till för och hur gör du mångfald till en vinnande affärsstrategi och en integrerad del av företagets varumärke!
Medverkande: Joonas Kyöstilä, chefsdesigner på FFORA; Britt Monti, formgivare på IKEA; Caroline Suinner, multimedia artist, art director och aktivist, medgrundare av Ruskeat Tytöt (Brown Girls) Media och Pehmee Kollektiivi. Webbinariet modereras av kultur- och pressrådet vid Finlands ambassad Elna Nykänen Andersson och genomförs i samarbete med Finlands ambassad, Business Finland och Ornamo Art and Design Finland.
Webbinariet är en del av Stockholm Design Week.
“Design for Whom? – Diversity and Inclusion as a Business Strategy”
An aging population increases the demand for goods and services designed with accessibility in mind. This also applies to people with different kinds of physical abilities or fashion design for different kinds of bodies. Inclusive design is based on the diversity of users. By taking into account different abilities and needs, services, goods and environments are made available to as many people as possible.
Many companies are aware of the importance of diversity when recruiting or creating an inclusive environment at the workplace. But how do companies meet the needs of the consumers in the products they design? What does it take to see diversity as a competitive advantage? And what is the responsibility of a designer/design company to have an inclusive approach to product design?
Welcome to a webinar where we discuss how to include diversity and inclusion in the business strategy, and make it an integrated part of the company´s brand!
The webinar is organized in cooperation with the Embassy of Finland in Stockholm, Business Finland and Ornamo Art and Design Finland. We kindly ask you to register in advance. The webinar is part of Stockholm Design Week and will be available on our webbsite later.
Panel
Joonas Kyöstilä is the head of industrial design at FFORA, a lifestyle and fashion brand for people with disabilities.
Britt Monti is a Range Design Leader at IKEA of Sweden. Monti has led the development of an Inclusive Design Range at IKEA and is the strategist of the collection OMTÄNKSAM, which aims to make everyday life easier for everyone and every body.
Caroline Suinner is a multimedia artist, art director and activist. She is working with questions regarding representation and is one the founding members of Pehmee-kollektiivi, an organization that puts marginalized bodies to the centerstage, as well as Ruskeat Tytöt (Brown Girls) Media, an intersectional feminist online media devoted to the representation of marginalized people in Finland.
Elna Nykänen Andersson (moderator) is the Press and Cultural Councellor at the Embassy of Finland in Stockholm. She has a background in journalism and content marketing, and previously worked for companies such as SVT, Monocle and OTW.