×

Intervju med konstnärerna Karl Henrik Edlund och Øistein Sæthren Dahle

Categories
Program Konst & design

Karl Henrik Edlund (f. 1987), verksam i Finland, och Øistein Sæthren Dahle (f. 1988), verksam i Sverige, blev utvalda tidigare i år att delta i ett hemmaresidens och genomföra en utställning i Finlandsinstitutets galleri i november 2021. Projektet är ett samarbete mellan Centrum för fotografi (CFF), Fotokonstnärernas förbund r.f. i Finland och Finlandsinstitutet och dess syfte är att utveckla nya sätt att samarbeta under pandemin.

Finlandsinstitutets programansvariga, Hanna Tapio, fick chansen att intervjua Edlund och Dahle inför hemmaresidensen.

Hej Karl Henrik och Øistein! Ni ska ha hemmaresidens under juni månaden 2021. Vad kommer ni att göra under hemmaresidenset?

Karl Henrik: Hej! Vi har avsatt en vecka nu i juni under vilken vi kommer att jobba med våra respektive projekt, på var sitt håll. Under residensen kommer vi att ha dagliga lunchmöten på Zoom. Och mot slutet av residensen så har vi en längre online-session inför vilket vi kommer att presentera våra pågående arbeten för varandra. Idén är att försöka jobba med nya rutiner och att släppa kraven och pressen.

Berätta lite mer om era respektive fotoprojekt.

Karl Henrik: Arbetstiteln för projektet jag kommer att jobba med är Fylgja. Det är ett fornnordiskt ord som betyder ungefär skyddsängel eller följeslagare. Titeln är hämtad från en litografi av Kaare Espolin Johnson från 60-talet. Det har blivit ett samlingsnamn för bilder som känns trösterika. Som när man känner igen en röst, utan att kunna placera den. 

Øistein: Projektet Mute Ash är en undersökning av en personlig förlust, där utgångspunkten har varit fotografier tagna av min vän som dog i en olycka i 2009. Processen av att gå igenom hans bildarkiv har varit för mig först och främst ett sätt att släppa kontrollen över hur ett sorgearbete ser ut och hur förlust rymmer mer än själva förlusten. Det har resulterat i nya fysiska gestaltningar. Gemensamt för våra båda projekt är att de utgår i från geografiska platser som vi under pandemin inte har haft möjlighet att besöka (i mitt fall Nordnorge, i Karl Henriks fall Ryssland) och nu försöker utveckla hemifrån.

Hurdana förväntningar och förhoppningar har ni inför residenset? Har ni konkreta mål?

Øistein: Jag tror att en tidsbestämd arbetsperiod är intressant eftersom att en tvingas att se och förhålla sig till det som finns runt en och att det kan ge nya insikter om hur det pågående arbetet förhåller sig till vardagen. Konkreta mål som jag ser nu är att fortsätta förverkliga idéerna i fysisk form och att få dela den processen med varandra.

Hur kommer ni att fortsätta med era respektive projekt efter hemmaresidenset?

Karl Henrik: Jag tror att vi båda kommer att försöka fortsätta med den processliknande metoden ända fram till utställningen. Frågan är hur man håller kvar spontaniteten och möjligheten för överraskningar.

Kan ni berätta lite om den kommande utställningen Annotations som öppnar i Finlandsinstitutets galleri i november 2021?

Øistein: Utställningen blir ett rum där det som vi har arbetat med de senaste åren får mötas och ett resultat av hur det utvecklas under residensen.

Karl Henrik, du bor i Helsingfors i Finland, och du Øistein i Stockholm, Sverige. Hur är det att jobba på distans med en konstnärspartner i ett annat land? Hurdana utmaningar orsakar det? Har ni bra tips för distanssamarbete?

Karl Henrik: Vi har nästan alltid bott i olika länder så för oss är distanssamarbete egentligen det vanliga. Det svåra med det är kanske att hålla upp energin. Lite beroende på projekt så har vi ibland mera uppstyrda möten med konkreta frågor. Andra gånger är det mera flytande. 

Ni utformar ett konstnärskollektiv Mirari Collective. Berätta gärna lite mer om ert kollektiv.

Øistein: Vårt kollektiv började med att vi tillsammans med andra vänner träffades på Åland för att få tid att visa varandra pågående arbeten på en lugn plats. Det utvecklade sig till att vi 2015 började organiserade workshops och residens med inbjudna konstnärer som både kursledare och deltagare. Detta blev Mirari Residency. Vårt kollektiv kom till av en lust för att skapa en intim plattform för att arbeta med och dela pågående arbeten.

Stort tack för intervjun och lycka till med era respektive hemmaresidens! Vi hörs igen efter sommaren!

Edlunds och Dahles utställning Annotations visas på Finlandsinstitutets galleri i Stockholm 12/11 – 22/12 2021.

Karl Henrik Edlund: Fotografi ur serien Fylgja. Utan titel, 2018. Silvergelatinkopia.
Øistein Sæthren Dahle: Fotografi ur projektet Mute Ash.